Program obejmuje wybrane zagadnienia przyrody ozywionej i nieozywionej, ochrony środowiska naturalnego, zachowania zasad higieny, zdrowia i bezpieczeństwa dostosowane do poziomu dziecka czteroletniego.
Miejskie Przedszkole Nr 8 w Piekarach Śl. Program autorski : „ Czterolatek poznaje przyrodę” mgr Joanna Jurczyńska mgr Edyta Walentek
WSTĘP U progu roku szkolnego 2004/05 na Radzie Pedagogicznej Miejskiego Przedszkola Nr 8 przyjęta została na najbliższe 5 lat misja: „Poznawanie przyrody, dostarczanie nowych doznań i wzbogacanie wiedzy poprzez obserwację, eksperyment oraz bezpośredni i pośredni kontakt z przyrodą i jej zjawiskami”. Nie bez powodu zdecydowałyśmy się poświęcić więcej uwagi tematyce przyrodniczej. Zajęcia zakresu przyrody są dla dzieci źródłem wielu przeżyć i ciekawych informacji. Niestety przyszło nam żyć w czasach, postępującej degradacji środowiska w wyniku ingerencji człowieka. Ekspansja cywilizacji sprawia, że dzieci coraz rzadziej mają okazję do bezpośredniego kontaktu z przyrodą. Dlatego potrzebują z naszej strony ofert, pomocy i impulsów, aby móc wykształcić w sobie pozytywny stosunek do przyrody i otoczenia. Przyjęłyśmy więc na siebie rolę przewodników po świecie przyrody. Aby dobrze spełnić przyjęte na siebie zadanie, zdecydowałyśmy się na opracowanie programu, który zawierałby propozycje zajęć i zabaw o tematyce przyrodniczej, dostosowanych do poziomu dziecka czteroletniego. Wstępem do napisania tego programu, była analiza dostępnych na rynku treści z zakresu przyrody – programy wychowania przedszkolnego, artykuły z czasopism pedagogicznych, pozycje książkowe. Pomocne w pisaniu okazały się warsztaty „Przedszkolak odkrywa tajemnice przyrody” oraz „Spotkanie z naturą – edukacja środowiskowa na poziomie nauczania przedszkolnego”. Kolejnym punktem było sprecyzowanie celów, a więc określonych umiejętności dzieci zdobytych w wyniku realizacji programu. Do każdego celu ogólnego dobrałyśmy propozycje materiałów, przy pomocy których można te cele osiągnąć. Program obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu: przyrody ożywionej i nieożywionej, ochrony środowiska naturalnego, zachowania zasad higieny, zdrowia i bezpieczeństwa. Dla prawidłowej i efektywnej realizacji założeń proponowanego programu niezmiernie ważne staje się stosowanie metod aktywizujących, a jednoczesne ograniczenie metod podających. Proponujemy wykorzystanie następujących metod pracy z dziećmi:
- wycieczki,
- zabawy i gry dydaktyczne,
- metody audiowizualne,
- zabawy ruchowe (m.in. z elementami pedagogiki zabawy),
- metoda efektywnego współdziałania w grupie,
- stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
Nauczyciel dokonuje ciągłej i kompleksowej obserwacji dziecka, prowadzi z nim rozmowy i gromadzi wytwory jego pracy. Pogram został opracowany w oparciu i o podstawę programową Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15.02.1999 w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego – Dz. U. Nr 14, poz. 129, zm Nr 60, poz. 642 oraz „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI” Anna Łada-Grodziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. LUTY TEMAT: OPIEKUJEMY SIĘ PTAKAMI CEL GŁÓWNY: Poznawanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku – ptaki np. wróbel, sikorka, gil ich nazwą, wyglądem, sposobem poruszania się, odżywiania, zwyczajami; potrzeba dokarmiania i pojenia ptaków w czasie zimy; obserwowanie ptaków w czasie dokarmiania.
- Teatrzyk kukiełkowy na podstawie utworu H. Łochockiej „ O wróbelku Elemelku pustym brzuszku i rondelku”. Zapoznanie z trudną sytuacją ptaków w związku z panującą zimą.
- Praca plastyczna „Nasz wróbelek Elemelek”. Wydzieranie i naklejanie kawałków czarno białej gazety na kontur ptaka obrysowany na białej kartce.
- „Co je gil, sikorka i wróbel” – dopasowywanie odpowiednich pokarmów do sylwetek poszczególnych ptaków. Uświadomienie dzieciom konieczności dokarmiania ptaków. Przypomnienie o zakazie karmienia zimą ptaków pieczywem np. chlebem.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA:
- potrafi rozpoznać wróbla, gila, sikorkę,
- wie jaki pokarm podajemy tym ptakom,
- wie dlaczego i w jaki sposób pomagamy ptakom zimą.
TEMAT: PRZYSZŁA ZIMA BIAŁA, ŚNIEGU NASYPAŁA CEL GŁÓWNY: Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy: śnieg, mróz, zimo lub bardzo zimno, wiatr.
- Spacer do ogródków działkowych. Zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy zimy, na zmiany zachodzące w przyrodzie pod wpływem niskiej temperatury.
- Wprowadzenie zabawy ruchowej pt. „Bałwanki” do utworu D. Kabalewskiego- pedagogika zabawy.
- „Niebezpieczna ślizgawka” – rozmowa z dziećmi na temat zakazu prowadzenia zabaw zimowych w niedozwolonych miejscach. Wykorzystanie historyjki obrazkowej.
- „Zima biała do nas zawitała” – malowanie biała farbą plakatową na czarnym papierze pejzażu zimowego.
- „Biała zima wokół nas” – zabawy badawcze ze śniegiem i lodem. Eksperymentowanie i poznawanie właściwości śniegu i lodu podczas zabaw. Obserwowanie zjawisk topnienia śniegu i lodu.
- „Pingwinek ” – rysowany wierszyk. Utrwalenie umiejętności rysowania koła.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA:
- zna właściwości śniegu, lodu i wody,
- potrafi przeprowadzić proste doświadczenia ze śniegiem i lodem,
- potrafi rozpoznać ślady pozostawione na śniegu przez zwierzęta i ludzi,
- wie jakie miejsca są zakazane do zabawy zimą.
MARZEC TEMAT: SZUKAMY WIOSNY CEL GŁÓWNY: Poznawanie i nazywanie niektórych roślin znajdujących się w najbliższym otoczeniu. Poznawanie roślin chronionych. Obserwowanie wzrostu roślin, wyróżnianie części nadziemnych i podziemnych.
- „Czy to zima, czy to wiosna?”- wyszukiwanie różnic na ilustracjach i dopasowywanie ich do odpowiedniej pory roku tzn. zimy lub wiosny.
- Nauka piosenki „Idzie wiosna” z repertuaru Misia i Margolci - „Wiosna”.
- Historyjka obrazkowa „ Roślinka”- układanie historyjki składającej się z trzech ilustracji przedstawiających rozwój rośliny. Wiązanie przyczyn i skutków. Zwrócenie uwagi na wpływ światła, temperatury i wody na wzrost roślin.
- „Przebiśnieg” – wykonywanie przebiśniegów wg pomysłu podanego przez nauczycielkę. Wykorzystanie materiałów papierniczych i wtórnych.
- Utrwalenie zabawy ruchowej przy muzyce „Deszczyk”- KLANZA.
- Zapoznanie z elementami kwitnącej rośliny: korzeń, łodyga z liśćmi, kwiat- układanka.
- Wysiew żyta i sadzenie cebulek tulipanów do pojemników z ziemią lub watą.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA:
- wie jakie zmiany zachodzą w przyrodzie wiosną,
- potrafi określić części kwitnącej rośliny – nadziemne i podziemne,
- potrafi dostrzec różnice między zimą a wiosną,
- dostrzega wpływ światła, temperatury i wody na wzrost roślin,
- zna etapy wzrostu rośliny kwitnącej.
TEMAT: ILE WODY WOKÓŁ NAS CEL GŁÓWNY: Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny: topnienie śniegu, ciepło, wiatr, deszcz, świeci słońce, kałuże, błoto.
- „Historyjka o śniegowym bałwanku, który przed wiosną uciekał za morze”- przybliżenie dzieciom charakterystycznych cech przedwiośnia. Wzbogacanie wiadomości dzieci na temat właściwości wody.
- Wprowadzenie zabawy ruchowej pt. „ Morska podróż bałwanka” do fragmentu muzyki z filmu „ Władca pierścieni” – pedagogika zabawy
- „Pada deszczyk” - ćwiczenia graficzne. Wodzenie po śladzie, tworzenie linii pionowych.
- Słuchanie odgłosów wody, pochodzących z różnych źródeł.
- „Wiosenne przebudzenie” - zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastyczno – relaksacyjnych metodą W. Sherbone.
- „Mokra wiosna” – malowanie farbami akwarelowymi na mokrej kartce. Wykorzystanie kolorów podstawowych i jednego pochodnego – zielonego, mieszanie barw. Zwrócenie uwagi na sposób w jaki rozchodzi się farba na kartce pod wpływem wody.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA:
- wie jakie są właściwości wody w zależności od stanu skupienia,
- wie jakie znaczenie ma woda w życiu roślin i ludzi,
- potrafi określić źródło wody po odgłosie np.: wodospad, morze, deszcz, kran, przelewanie ze szklanki do szklanki,
- wie w jaki sposób można wykorzystać wodę do działań plastycznych.
KWIECIEŃ TEMAT : UCZYMY SIĘ CHRONIĆ PRZYRODĘ. CEL GŁÓWNY: Podziwianie piękna otaczającego nas świata przyrody, dbanie o czystość najbliższego otoczenia. Rozumienie konieczności sortowania odpadów wytwarzanych przez człowieka.
- Wycieczka do parku w Świerklańcu. Zwrócenie uwagi dzieci na różnorodność drzew w parku i w lesie. Słuchanie odgłosów lasu, parku, stawu.
- „Drzewo – mój przyjaciel” –wyszukiwanie sobie przez dzieci ,, swojego” drzewa - przytulenie się do drzewa, odbijanie za pomocą kartki i kredek świecowych kory drzewa, zapoznanie się z różnorodnością faktury kory drzew.
- Zapoznanie dzieci z zanieczyszczeniami powietrza, wód, gleby spowodowanymi złą działalnością człowieka.
- „Gdzie z tymi śmieciami?” – zabawa dydaktyczna. Zapoznanie dzieci z potrzebą segregacji odpadów i możliwością powtórnego wykorzystania tych odpadów po przeróbce.
- ,,Sprzątanie lasu” – zabawa ruchowa do melodii T. Malik z wykorzystaniem gazet jako materiału wtórnego.
- ,,Dbamy o czystość naszego przedszkola” – zbieranie śmieci wokół przedszkola. Zwrócenie uwagi na odpowiednie przybory potrzebne do zbierania śmieci (rękawiczki, worki na odpady).
PPRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
- potrafi wsłuchać się w odgłosy przyrody i nazwać je,
- wie jakie zagrożenia płyną dla przyrody z działalność człowieka,
- wie o potrzebie segregowania odpadów ,
- uczestniczy w wzbieraniu śmieci wokół przedszkola.
TEMAT: WIOSENNE PRACE W OGRODZIE, W SADZIE, W POLU. CEL GŁÓWNY: Poznanie wybranych środowisk przyrodniczych, np. ogrodu, sadu, pola.
- Spacer na pobliskie ogródki działkowe, obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wiosną oraz prac wykonywanych na ogródkach.
- „Nasz mały ogródeczek”. Zagospodarowanie przez grupę 4- latków fragmentu ogródka przedszkolnego w celu założenia hodowli warzyw i posiania kwiatów.
- Samodzielne wykonywanie prac ogrodniczych przez dzieci pod okiem nauczycielek w „Naszym małym ogródeczku” – obserwacja wzrostu roślin posianych przez dzieci.
- „Ile wody wokół nas”. Zapoznanie dzieci z możliwościami wykorzystania wody w życiu człowieka.
- „Co to za ogrodnik”- nauka piosenki .Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki z płyty „Miś i Margolcia”.
- „Kto pracuje w polu?” Zapoznanie z pracą rolnika na polu na podstawie historyjki obrazkowej.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
- potrafi dostrzec i nazwać zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną,
- uczestniczy w sadzeniu roślin na przedszkolnym klombie,
- wie jakie prace wykonują ogrodnik i rolnik porą wiosenną,
MAJ TEMAT: ŻYCIE OWADÓW WIOSNĄ. CEL GŁÓWNY: Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnych środowiskach – owady, np. motyle, biedronki, pszczoły – charakterystyczny wygląd, sposób poruszania się, odżywianie.
- „Pszczółka Maja”. Zapoznanie dzieci z życiem owadów na łące na podstawie bajki.
- Kto pracuje w pasiece? Zapoznanie z pracą pszczelarz podczas spotkania z nim. Zwrócenie uwagi na zasady bezpieczeństwa podczas pracy w pasiece. Wzbogacenie słownictwa o nowe określenia pasieka, królowa , robotnica, trutnia, plastry, itp. Zapoznanie dzieci z życiem pszczół i ich rolą w przyrodzie.
- „Motylki” – nauka tańca do muzyki Fr. Schuberta „Motylki”. Moment Musical.
- „Nasze pracowite pszczółki” – wykonanie z materiałów wtórnych i papierniczych kolorowych pszczółek.
- „Biedronka ma kropek pięć”- zabawa dydaktyczna. Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie pięciu.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
- posiada podstawowe wiadomości dotyczące życia owadów na łące,
- wie na czym polega praca pszczelarza w pasiece,
- wie jaką rolę w przyrodzie odgrywają pszczoły,
- posiada wiedzę dotyczącą pszczelej społeczności.
TEMAT: ZWIERZĘTA DOMOWE. CEL GŁÓWNY: Poznanie zwierząt żyjących w gospodarstwie rolnym. Poznanie przemian rozwojowych np. „od jaja do dorosłego osobnika”
- „W wiejskiej zagrodzie”- zapoznanie ze zwierzętami hodowanymi przez ludzi, z wyglądem tych zwierząt, odgłosów wydawanych podczas rozmów przy gazetce tematycznej.
- Wycieczka do Mini Zoo na Józefce. Obserwacja zwierząt hodowanych przez ludzi na gospodarstwie.
- „Z pamiętnika kurczaka” – zapoznanie dzieci z etapami rozwoju ptaków w jajku i po wykluciu.
- „Kaczuszki”. Zabawa ruchowa do utworu Le Basque. A.Galway.
- „Nasz czworonożny przyjaciel” – wykonanie psa techniką kirigami z kół.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
- zna nazwy, wygląd, odgłosy, sposoby odżywiania się zwierząt hodowanych na gospodarstwie rolnym,
- zna cykl rozwojowy ptaka od zarodka do wyklucia,
- potrafi wyzbyć się leków i uprzedzeń w bezpośrednim kontakcie ze zwierzętami z jednoczesnym zachowaniem bezpieczeństwa,
CZERWIEC TEMAT: MORZE NASZE MORZE. CEL GŁÓWNY: Poznanie regionów Polski w sposób pośredni - morze.
- „Legenda o latarni morskiej” M. Śliwińskiego. Rozbudzanie u dzieci zainteresowań pięknem naszej ziemi.
- „Nasze morze kolorowe” M. Łochockiej. Dostarczanie dzieciom wiadomości na temat wybranego regionu naszego kraju - morza. Zapoznanie z florą i fauna morską
- „Czy znasz te odgłosy?”. Słuchanie i odgadywanie odgłosów morza, szumu fal, mew... nagranych na taśmie magnetofonowej.
- „Rzeka i morze”. Improwizacja melodyczno rytmiczna do melodii z filmu „Władca pierścieni”
- „Morze” – praca plastyczna wykonana techniką colage. Wykorzystanie naturalnych materiałów przyrodniczych i papierniczych.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
- zna podstawowe wiadomości na temat flory i fauny morskiej,
- potrafi dostrzec różnicę wielkości zbiorników wodnych: stawu, jeziora, morza,
- zna legendę o latarni morskiej.
TEMAT: POLSKIE GÓRY. CEL GŁÓWNY: Kształtowanie umiejętności dostrzegania piękna i oryginalności regionu górskiego. V„Legenda o Podhalu” W. Orkan. Zapoznanie z historią powstania Tatr.
- Góry – zapoznanie z rzeźbą krajobrazu górskiego z charakterystycznymi cechami: góry, hale, doliny, lasy. Usypywanie gór w piaskownicy przedszkolnej.
- Rośliny i zwierzęta spotykane na szlakach górskich. Zwrócenie uwagi na gatunki chronione roślin i zwierząt spotykane w górach. Wyjaśnienie dzieciom terminu „ pod ochroną”
- „Góralskie śpiewki”. Słuchanie piosenek w wykonaniu różnych góralskich zespołów.
- „Płynie Wisła płynie”. Utrwalenie wiadomości dotyczących krajobrazu Polski. Zapoznanie ze źródłem wypływu Wisły w górach i ujściem do morza na podstawie utworu muzycznego.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
- zna legendę polską „ Legenda o Podhalu”,
- zna charakterystyczne cechy krajobrazu górskiego,
- potrafi nazwać wybrane gatunki roślin i zwierząt chronionych,
- zna znaczenie terminu „pod ochroną”
|